Závodní speciály Tatra 603: Československá legenda na závodních tratích

Tatra 603 patří mezi nejvýznamnější československé automobily, které si získaly obdiv nejen na domácí scéně, ale i v zahraničí. I když byla původně navržena jako reprezentativní vůz pro politickou elitu, díky svému pokročilému designu a výkonu se Tatra 603 stala také základem pro vývoj závodních speciálů. Tyto vozy, které kombinovaly unikátní technická řešení a odvahu konstruktérů, zazářily na mnoha závodních tratích v 60. a 70. letech.

Tatra 603 byla poprvé představena v roce 1956 jako luxusní limuzína s aerodynamickým designem. Pod karoserií se ukrýval vzduchem chlazený osmiválcový motor typu boxer o objemu 2,5 litru, umístěný vzadu. Tento motor poskytoval výkon kolem 95 koní, což bylo na tehdejší dobu slušné, zejména ve spojení s vynikající aerodynamikou a kvalitním podvozkem s nezávislým zavěšením kol. Tyto vlastnosti dělaly z Tatry 603 ideální základ pro úpravy do závodního prostředí, přestože se původně jednalo o těžký luxusní vůz.

Vznik závodních verzí

Za vývojem závodních verzí stála potřeba propagace československého automobilového průmyslu a také touha ukázat technickou vyspělost Tatry. Úpravy se zaměřily na snížení hmotnosti, zvýšení výkonu a zlepšení jízdních vlastností. Z vozů byly odstraněny nepotřebné prvky luxusní výbavy, interiér byl odlehčen a konstrukce vozu byla přizpůsobena specifickým požadavkům různých typů závodů. Významnou roli v těchto úpravách hráli inženýři z automobilky Tatra a závodníci, kteří měli praktické zkušenosti z tratí. Výsledkem byly stroje, které se dokázaly prosadit i proti silné zahraniční konkurenci.

Závodní speciály Tatra 603 se prosadily zejména v závodech do vrchu, kde mohly využít své výhody v podobě skvělé trakce a výkonného motoru. Velké úspěchy zaznamenaly například na československém mistrovství v závodech do vrchu nebo při závodech na Šumavě a v Tatrách. Mezinárodní konkurence byla tvrdá, ale Tatra 603 si často získávala respekt díky své robustnosti, inovacím a odvaze svých jezdců. Tyto vozy reprezentovaly československý automobilový průmysl v době, kdy byla možnost ukázat se na zahraničních závodech omezená.

Nejznámější závodní varianty Tatra 603

Tatra 603 B5

Jedním z nejznámějších speciálů byla Tatra 603 B5. Tento vůz byl vyvinut pro závody do vrchu, kde mohl naplno využít výhod lehčí konstrukce a silného motoru. Oproti sériové verzi měl tento model karoserii z hliníku a sklolaminátu, což výrazně snížilo jeho hmotnost. Motor byl upraven tak, aby dosahoval výkonu až 140 koní.

Tatra 603 Monte Carlo

Další legendou byla Tatra 603 připravená pro rallye, zejména pro závody jako Rallye Monte Carlo. Tento speciál měl upravený motor a zesílený podvozek, aby zvládal náročné podmínky rallye tratí. I když vůz nedosahoval vítězství na světové úrovni, často zaujal svou spolehlivostí a originalitou.

Tatra 603 B6

Model B6 představoval vrcholný vývojový stupeň závodních speciálů 603. Vůz byl určen nejen pro závody do vrchu, ale i na okruhové tratě. Výkon motoru se u této verze pohyboval až kolem 160 koní, což bylo na automobil s kořeny v luxusní limuzíně obdivuhodné.

Závodní speciály Tatra 603 zůstávají ikonami československé automobilové historie. Byly výsledkem kombinace technické geniality, precizního zpracování a nadšení pro motoristický sport. Dnes jsou tyto vozy ceněny mezi sběrateli a často se objevují na přehlídkách historických automobilů, kde i nadále připomínají slavnou éru československého motorsportu.

Za foto děkujeme Peter Babinec. Text Dalibor Horák

Chcete se připojit do Classic Cup klubu?

Pokud se chcete připojit do Classic Cup klubu a dostávat pravidelně informace o veškerých akcích a novinkách, zašlete nám Vaše základní údaje.