ČESKÉ ZÁVODNICE
České závodnice v motorsportu jsou důkazem, že rychlost, odvaha a technická preciznost nejsou jen doménou mužů. Od historických osobností, jako byla Eliška Junková, až po současné hvězdy, jako jsou Gabriela Jílková či Olga Lounová, přepisují české ženy za volantem dějiny automobilového sportu. Každá z nich přináší do tohoto náročného světa svou jedinečnost – od mistrovského zvládnutí tratí až po schopnost inspirovat další generace.
Eliška Junková
Eliška Junková (1900–1994) byla jednou z nejvýznamnějších postav československého automobilového sportu a zároveň jednou z prvních žen, které se prosadily v tomto převážně mužském odvětví. Narodila se jako Alžběta Pospíšilová v Olomouci a svou vášeň pro rychlost objevila po sňatku s podnikatelem a závodníkem Vincencem „Čenkem“ Junkem. Její talent a odhodlání se naplno projevily ve 20. letech 20. století. Junková se zúčastnila mnoha prestižních závodů, včetně slavného závodu Targa Florio v Itálii, kde v roce 1928 ohromila svět pátým místem. Tento výsledek z ní učinil první ženu, která dosáhla takového úspěchu v závodě tohoto formátu.
Eliška řídila převážně vozy Bugatti, zejména model T35B, se kterým získala své největší triumfy. Její preciznost, rychlost a schopnost číst trať z ní udělaly respektovanou závodnici. Po tragické smrti manžela v roce 1928 ukončila závodní kariéru, ale nadále působila v automobilovém průmyslu a motorsportu jako poradkyně.
Eliška Junková zůstává symbolem odvahy, elegance a průkopnictví. Její příběh je inspirací pro generace závodníků i žen, které chtějí překračovat hranice možného.
Quick Gabi
Gabriela Jílková, známá v motorsportu jako Quick Gabi, je jednou z nejvýraznějších českých závodnic současnosti. Začínala už v pěti letech na motokárách a v této disciplíně dosáhla několika významných úspěchů, včetně čtyř mistrovských titulů v České republice. Postupně se přesunula k závodění s monoposty, kde například v seriálu Formule Renault pravidelně bodovala a zaznamenala vítězství.
V posledních letech se zaměřila na závody GT4, kde jezdí s vozy jako Toyota GR Supra GT4. V roce 2023 se účastnila i Prototype Cup Germany s vozem kategorie LMP3. Kromě závodění testovala také monopost Formule E pro tým Porsche, což z ní činí první Češku, která se do tohoto šampionátu zapojila.
Gabriela je známá i díky své akademii QuickGabi Academy, kde pomáhá rozvíjet talenty v motorsportu. Svou kariéru kombinuje se závodními simulacemi, které využívá nejen k přípravě na reálné závody, ale také v soutěžích ve virtuálním motorsportu.
Olga Lounová
Olga Lounová, známá především jako zpěvačka a herečka, se v posledních letech etablovala také jako závodnice v motorsportu. Svou vášeň pro automobilové závody objevila díky filmu Tacho, kde se seznámila s prostředím rallye a týmem Jaromíra Tomaštíka. Postupně se od amatérských závodů propracovala až na legendární Rallye Dakar, které se v roce 2024 účastní jako navigátorka v kategorii Dakar Classic.
V letošním ročníku pojede s pilotem Martinem Čábelou ve speciálně upraveném voze Matra Murena 4S, který kombinuje historickou estetiku s moderními úpravami. Její cílem je úspěšně dokončit závod, jenž je považován za jeden z nejnáročnějších na světě, a reprezentovat Českou republiku. Tento projekt je pro Lounovou nejen splněným snem, ale také výzvou, kterou dokumentuje ve vlastním filmu o své cestě k Dakaru.
Ela Slavíková
Ela Slavíková byla českou automobilovou závodnice, která patřila mezi průkopnice motorsportu v Československu v 30. letech 20. století. Kariéru začala jako Eliška Chejnová a od roku 1932 závodila pod jménem Slavíková. Své schopnosti prokázala na mnoha závodech, včetně prestižního závodu 1000 mil československých, kde v roce 1934 zvítězila ve třídě do 1500 cm³ s vozem Aero 662.
Byla známá také svou účastí na okruhových závodech a soutěžích spolehlivosti, jako například „Napříč Šumavou“ či „Stříbrný triangl Českomoravské vysočiny“. Její vítězství ve třídě do 1100 cm³ na II. Českobrodském okruhu v roce 1935 s Aerem 30 ukázalo její výjimečný talent.
Kromě závodů se stala členkou slavného Modrého týmu, který v roce 1934 podnikl expedici do severní Afriky. Tato jízda byla nejen ukázkou spolehlivosti vozů Aero, ale i odvahy žen za volantem, mezi nimiž Ela Slavíková vynikala.
Ela Slavíková zůstává symbolem odhodlání a úspěchu českých žen v motoristickém sportu. Její příběh inspiroval nejen její současníky, ale i budoucí generace závodnic.
Hlavní sekce
Další sekce
Chcete se připojit do Classic Cup klubu?
Pokud se chcete připojit do Classic Cup klubu a dostávat pravidelně informace o veškerých akcích a novinkách, zašlete nám Vaše základní údaje.